Offres et appels

Cette rubrique contient des appels pour des colloques, des publications collectives, des concours, des postes à pourvoir.

Prix de thèse 2019
musée du quai Branly – Jacques Chirac
Le département de la Recherche et de l’Enseignement du musée du quai Branly – Jacques Chirac souhaite encourager et soutenir les travaux de recherche dans les domaines des arts occidentaux et extra-occidentaux, des patrimoines matériels et immatériels, des institutions muséales et de leurs collections, de la technologie et de la culture matérielle. Les disciplines concernées sont l’anthropologie, l’ethnomusicologie, l’histoire de l’art, l’histoire, l’archéologie, les arts du spectacle et la sociologie.
A cette fin, deux prix de thèse pour aide à la publication d’un montant total de 8 000 euros sont attribués chaque année à deux thèses de doctorat qui se distinguent par leur intérêt scientifique et leur originalité. 
Seront prises en compte les thèses rédigées en français ou en anglais soutenues depuis le 1er octobre 2017 (une seule candidature est possible). Cette thèse doit traiter d'un sujet lié aux champs de recherches privilégiés par le musée.
La sélection sera effectuée par le Comité d’évaluation scientifique du musée du quai Branly – Jacques Chirac.
Procédure :
Les propositions de candidatures doivent obligatoirement être présentées par le directeur de thèse ou par une personnalité scientifique reconnue.
Pièces à fournir pour la constitution du dossier de candidature :
 
·       rapport de soutenance de la thèse (dans le cas de pays où le rapport de soutenance n’existe pas, merci de l’indiquer spécifiquement dans le dossier de candidature, et de joindre les rapports des examinateurs)
·       attestation de diplôme délivrée par l’université de rattachement
·       résumé de la thèse (en 10 pages maximum)
·       CV et liste des publications
·       lettre de recommandation d’une personnalité scientifique autre que le directeur de thèse
·       lettre du directeur de thèse justifiant la candidature.
·       un exemplaire de la thèse sur CD-Rom, clé USB ou autre support numérique (si possible en fichier pdf)
·       fiche de candidature (jointe à ce message), qui peut être téléchargée à l’adresse suivante :
          Date limite de dépôt des candidatures : 1er juin 2019 (le cachet de la poste faisant foi). 
Le dossier est à adresser au : musée du quai Branly – Jacques Chirac, Département de la recherche et de l’enseignement, 222, rue de l’Université. 75343 Paris Cedex 07. 

Il peut également être déposé à l'accueil du musée aux heures d’ouverture (222, rue de l’Université, Paris 7e).

Pour toute question, s’adresser à prix.these@quaibranly.fr
La liste des candidats admis à concourir sera publiée le 15 juin et les résultats fin novembre, sur le site Internet du musée.

Teaching Associate in Ethnomusicolog y

(Part Time, Fixed Term)

The Faculty of Music at the University of Cambridge is seeking to appoint a part-time (0.4FTE) Teaching Associate in Music, specialising in Ethnomusicology, with additional expertise in sound studies, postcolonial studies, and/or popular music from September 2019 for a period of three years. The successful candidate will have a PhD in Music or a cognate discipline with a well-developed track record in musicological research, particularly in the field of Ethnomusicology as well as experience of successfully developing and delivering teaching within Higher Education.

At the heart of a vast network of musical study, research and practice, the Faculty of Music is made up of 14 academic staff, 6 postdoctoral researchers, 12 affiliated lecturers and 16 support staff who work with around 200 undergraduates and 75 graduate students. As a world-leading centre of research the Faculty includes specialists in medieval and renaissance music, early modern music, nineteenth-century music, opera, popular music, ethnomusicology, performance studies, composition, and scientific approaches to music. The Faculty hosts the Cambridge Centre for Musical Performance Studies (CMPS) and the Centre for Music and Science (CMS). The Faculty facilities include a fully professional concert hall, a music library, a purpose-built studio and music computing facilities, as well as an impressive collection of historical instruments and a Javanese gamelan.

The successful candidate will deliver courses at undergraduate level and contribute to graduate teaching where appropriate. They will teach a second-year course, Introduction to Ethnomusicology, which currently includes modules on musical and sonic ethnography, history of ethnomusicology and an introduction to several non-Western musical repertoires/practices, as well as a practical component for students to carry out a small-scale ethnographic project. The appointee will also be expected to deliver one or more courses on an approved subject of their own choice, in addition to carrying out examining and administrative duties on behalf of the Faculty of Music.

Further information about the Faculty of Music is available from http://www.mus.cam.ac.uk/

To apply online for this vacancy, please click here. This will route you to the University's Web Recruitment System, where you will need to register an account (if you have not already) and log in before completing the online application form.

Fixed-term: The funds for this post are available for 3 years in the first instance.

Vanessa Paloma Elbaz, Ph.D.
Research Associate, Faculty of Music
ERC Project "Past and Present Musical Encounters Across the Strait of Gibraltar"
University of Cambridge
cell: +44 7874 967314


Director
KHOYA: les archives sonores du Maroc juif

Call for Applications

Anthropology of Music Master Class in combination with the Anthropology of Music Lecture Series

“Acoustemology“ with Steven Feld

June 26 to 29, 2019
Department of Anthropology and African Studies (ifeas) and African Music Archives (AMA) Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany

We proudly announce the second edition of our “Anthropology of Music Lecture Series and Master Class”. It is part of a new initiative to further strengthen and expand the focus on music at the Department of Anthropology and African Studies (ifeas), Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany. Combining a public lecture series held by one of the field’s most established representatives with a master class designed for young researchers to present their works, this new format provides a unique opportunity to discuss ongoing research and reflect on the current state of anthropological engagements with music and sound. The focus of the 2019 edition is on “acoustemology”, and we are therefore glad to welcome Steven Feld, Distinguished Professor Emeritus of Anthropology at the University of New Mexico (USA) and Senior Scholar at the School for Advanced Research, Santa Fe, New Mexico (USA), to serve as both our guest lecturer and main discussant in the master class.

The Lecture Series (June 26-28)
Steven Feld introduced the concept of acoustemology in the early 1990s, conjoining ‘acoustic’ and ‘epistemology’ pursue the social study of sound as a way of knowing and being in the world (see Feld, “ 2015, Keywords in Sound). In doing so, Feld provided a new and extended vocabulary for the discussion of music and sound on which anthropologists, ethnomusicologists and others increasingly draw. In a series of three public lectures, held on three subsequent days, Steven Feld will not only present the current state of his own thinking about and through acoustemology. He will also demonstrate how acoustemological approaches may contribute to ongoing theoretical debates on globalization, neoliberal capitalism, environmental change and human-nonhuman-interactions, and thus may speak to some of the most pressing questions of our times.

The Master Class (June 26-29)
The master class provides young researchers with the opportunity to present their work, discuss it with leading exponents of their field (Steven Feld among them) and relate it to recent developments and debates. We therefore invite researchers with academic backgrounds in anthropology, ethno-/musicology, sociology or related fields (preferably at PhD or postdoc level) to apply for the Master Class. There are no restrictions in regard to the region of study or to the kind of music or sound explored. However, the master class directly relates to the topic of the lecture series, e.g. it aims at exploring the potential of acoustemology concerning ethnographic studies of music and sound. Contributions thus should

  1. theoretically reflect on implications of an acoustemological approach for the social and cultural study of music and sound;

  2. explore ways in which acoustemological understandings of music and sound may inform larger theoretical issues currently discussed within the social sciences and the humanities;

  3. investigate ways in which acoustemology may alter the anthropological as well as ethnomusicological study of music and sound and help to substantially relate both traditions.

in order to Acoustemology”, in Novak and Sakakeeny, eds.,

How to apply

The lecture series is public. If you wish to participate in our Master Class, we kindly ask you to apply by sending a short outline summing up your general research project (max. 300 words), a title of your presentation, as well a short abstract that relates your presentation to the lecture’s overall topic (max. 300 words). Please apply in electronic form to anthro-music@uni-mainz.de until March 1, 2019.

There is no tuition fee for the master class and we will provide participants with accommodation, breakfast, and lunch.

We encourage applications from countries of the so-called Global South. In cases where transportation costs pose severe challenges, we will try to acquire additional funding. Please send your application, we will discuss further details once you are accepted.

If you need more information, please don’t hesitate to contact us. You might as well check our webpage for updates: https://anthropologyofmusic.com/ - We all look very much forward to meeting you in Mainz!

Markus Verne (Professor for Anthropology and Aesthetics, ifeas); Hauke Dorsch (Director of the African Music Archives/AMA, ifeas); Cornelia Günauer (ifeas); Maike Meurer (ifeas); Tom Simmert (ifeas)

La Société d’ethnologie a le plaisir de vous adresser l’appel à candidatures de la Bourse Eugène Fleischmann 2019.
Vous trouverez ci-joint la présentation de la bourse ainsi que le formulaire d'inscription, également disponibles sur notre site : http://www.mae.u-paris10.fr/societe-ethnologie/bourse-presentation.php

La date limite d'envoi des dossiers est fixée au mardi 26 mars 2019 à midi.
Nous vous serions reconnaissants de bien vouloir diffuser cette information le plus largement possible.

Avec nos remerciements ainsi que nos meilleures salutations,

La Société d'ethnologie
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La Société d’ethnologie offre chaque année une « Bourse Eugène Fleischmann » destinée à soutenir un doctorant en fin de thèse ou un jeune docteur* pour mener à bien une recherche post-doctorale originale et innovante qui soit réalisable en une année. Les disciplines concernées sont l'épistémologie, l'ethnologie, la sociologie comparative, l'ethnomusicologie et l'ethnologie préhistorique. 

Le montant de la dotation est de huit mille euros.

Les candidats doivent adresser au secrétariat de la Société d’ethnologie un dossier comprenant un curriculum vitæ (incluant une liste des publications), le formulaire d'inscription, le projet de recherche post-dostorale pour lequel la bourse est sollicitée (incluant le délai d’exécution et l’utilité financière de la subvention), une sélection des publications antérieures (deux articles maximum) et, le cas échéant, le rapport de soutenance. L'ensemble du dossier doit être envoyé, au format pdf impérativement (8 mo maximum), à : bourse.fleischmann@mae.u-paris10.fr

Aucune condition de nationalité ou d’âge n’est exigée. Les candidats doivent toutefois avoir rédigé leurs travaux dans une langue européenne de grande diffusion.

Un jury européen constitué de cinq membres délibérera au cours du deuxième trimestre de l’année ; il pourra faire appel à des experts extérieurs et se réserve la possibilité de susciter un entretien avec certains candidats. Après les délibérations, le Conseil de la Société d’ethnologie désignera le bénéficiaire de la bourse.

Date limite d'envoi des dossiers : 26 mars 2019 à midi

* Sont admis à soumettre leur candidature pour l'année 2019 les docteurs ayant soutenu après le 1er janvier 2017 ainsi que les doctorants comptant soutenir en 2019.

La Société Française d'Ethnomusicologie examinera en cette fin d'année les demandes d'aide financière qui lui seront adressées par ses membres. Pour 2019, trois aides pourront être attribuées.

  • Une aide à la diffusion en vue de soutenir un projet de publication faisant appel au multimédia : ici
  • Une aide de séjour de recherche sur le terrain : ici
  • Une aide pour la publication d’un ouvrage : ici

Pour soumettre votre dossier, il est nécessaire de compléter l’un des formulaires ci-joints, selon que votre demande concerne l’aide à la diffusion, l’aide pour un séjour de recherche sur le terrain ou l'aide à la publication d'un ouvrage.

Les demandes devront être adressées à la SFE avant le 15 février 2019, par voie électronique à l’adresse : sfe@ethnomusicologie.fr

 

 

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